menuclose

Zelfportret Maken: 4 Tips

Zelfportret

Een zelfportret maken. En dan heb ik het niet over een selfie hier en daar, maar échte foto’s die je zonder schaamte kunt inzetten op je website en social media profielen. Hoe doe je dat? Vier dingen die ik eerder had willen weten:

1. Lights, camera, action. Doe eerst maar lights.

Waar komt het licht vandaan? Waar is het mooi zacht? Van welke achtergrond word ik blij? Het zijn vragen die je jezelf zou moeten stellen voordat je begint met fotograferen. No compromises, want jouw zelfportret moet natuurlijk net zo mooi worden als alle andere foto’s. En dat kan af en toe best voor frustratie zorgen, bijvoorbeeld als het plekje wat jij in je hoofd had ineens toch niet zo perfect blijkt te zijn. Geef nog even niet op, het wordt echt beter. ;-)

2. Zelfportret maken? Een statief is onmisbaar

Een statief maakt het verschil. Je zet je camera klaar, kunt álles verstellen en instellen en weet dat hij daarna perfect op z’n plaats blijft staan. Best essentieel en ook wel handig als je zelf niet op het knopje kunt drukken. Het geeft je een stukje extra controle.

3. Een heuse stand-in

Als je een portret van iemand anders maakt, weet je waar je op kunt scherpstellen. Maar dat is nogal lastig als er niemand op die stoel voor je zit. Je hebt dus een stand-in nodig om op scherp te kunnen stellen. Ik heb al van alles geprobeerd! Van een grote plant, tot een stuk hout, een vaas met bloemen en een plumeau. Punt is: gebruik iets met een beetje volume (dus liever geen plat ding, zoals dat stuk hout) waarop je kunt scherp stellen. Zo zorg je ervoor dat niet alleen je oren, maar ook de bijbehorende neus scherp is, hihi. Voor mij werkt een plumeau heel goed omdat ‘ie naast een platte stok ook een weelderig ‘hoofd’ heeft. Een beetje zoals ik, haha.

4. Even geen open diafragma

Ik fotografeer zelf altijd met een lekker open diafragma: 2.8 of lager. Maarre, dat is met het maken van zelfportretten niet zo handig. Als je ook maar een milimeter verschuift is ineens toch dat oor scherp in plaats van je ogen. Ik heb moeten leren afstand te doen van mijn geliefde 2.8 en m’n diafragma meer richting de 5 te duwen. Het scheelt een hoop gedoe als je ook nog een beetje mag bewegen tijdens het fotograferen. ;-)

En nu? Gewoon gaan! Zet je camera op de timer en doe je ding. Een beetje muziek helpt om jezelf op te peppen en als je na iedere set foto’s even terug rent naar je camera om te kijken wat je wel en niet mooi vindt aan de foto’s, kun je dat op je volgende serie weer aanpassen. Et voila, zo heb je binnen een uurtje nieuwe content!

Toch liever foto’s laten maken? Ik heb alle mogelijkheden voor een fotosessie voor je op een rijtje gezet:
Informatie & Prijzen van Portretfotografie

let's connect on instagram